[Japanese]
修士論文要旨(坂田 奈緒子)
水害時における地方公共団体の避難情報発令に関する研究
坂田 奈緒子
地方公共団体の避難情報発令のしくみは、「避難情報に関するガイドライン」の改定に伴う 5 段階の警戒レベルの導入、災害対策基本法の改正による従来の避難勧告と避難指示の一本化などにより、近年相次いで改定、改正されている。これらは、平成 30 年七月豪雨や令和元年東日本台風など、大規模な水害が相次いで発生し、気象災害による甚大な被害が発生したことを契機に、従来の行政主導の避難が見直され、住民主体の避難に切り替えられたことと関連している。避難情報発令の判断は各地方公共団体に委ねられており、避難情報の発令方法は地域により異なる。本研究は全国の地方公共団体の避難情報の発令の現状を整理することを目的とする。地方公共団体の避難情報の発令については、各地方公共団体の作成している「地域防災計画」に記載されているが、具体的な発令基準、方法についての記載の有無は地方公共団体によって異なるため、約800の地方公共団体にアンケート調査を行った。
の結果、避難情報の発令基準について、洪水災害、土砂災害共に 7 割以上の地方公共団体が具体的な発令基準を定めていることがわかった。また、具体的な発令基準を公表している媒体は地域防災計画やホームページでの公表が多く、具体的な発令基準を公表していない自治体の発令基準とされているのは、洪水は河川の水位、土砂災害は防災気象情報や前兆現象が発令基準となっていることがわかった。また、避難情報の伝達手段は、既存の伝達手段に加え、近年普及が進んだ伝達手段を用いている場合があることがわかった。加えて、緊急安全確保について災害の「発生」と「切迫」という二つの言葉で説明されていることで、自治体の認識に齟齬がある可能性が浮き彫りになった。
避難指示の一本化については、ある程度評価すると回答した自治体が多く、一本化によって改善された点は、避難のタイミングが明確に立った点など、避難情報がわかりやすくなったという意見が多くみられた。一本化の課題点は、住民への周知や避難指示の空振りが増える可能性、避難指示発令の判断を慎重にする必要があるといった意見が挙がった。
自治体の避難情報の発令について、基準を定めている自治体は、防災気象情報や、一部の地域では都道府県の独自システムによって避難情報を発令していることがわかった。また、自治体が独自に予測システムを運用しているという回答はなく、避難情報の発令基準となる予測については防災気象情報を基とすることが望ましいと考える。一方で、自治体ごとの地理的、社会的特徴や、前兆現象の発見は各自治体の情報が優れている可能性が高く、これらの観点から避難完了から逆算して適切であると思われる時期に避難情報の発令を行うことは有効であると考える。
[戻る]
[English]
Research on the issuance of evacuation information by municipalities in floods and landslide-disasters.
Naoko Sakata
The system of evacuation information issuance by local governments has been amended one after another in recent years, such as the introduction of five alert level with the revision of the "Guidelines for Evacuation Information" and the unification of conventional evacuation advisories and evacuation orders due to the revision of Basic Act on Disaster Management. These have been led by the conventional government, triggered by the heavy rains in July 2018 and the Typhoon Hagibis, which caused enormous damage in recent years and caused enormous damage due to meteorological disasters. The decision to issue evacuation information is left to each local government, and the method of issuing evacuation information differs depending on the region.
The purpose of this study is to survey the current status of the issuance of evacuation information for local governments nationwide. The issuance of evacuation information for local governments is described in the "Regional Disaster Prevention Plan" preparedby each local government, but whether or not there is a description of specific issuance standards and methods differs depending on the local government. Therefore, we conducted a questionnaire survey to about 800 local governments.
As a result, it was found that more than 70% of local governments have specific rules for issuing evacuation information for both flood disasters and sediment-related disasters. In addition, many proclamations that set specific issuance rules are decided on regional disaster prevention plans and websites, and the issuance standards of local governments that do not set specific rules standards are the water level of the rivers, disaster prevention weather information by japan Meteorological Agency and precursors. It was also found that some local governments use evacuation information transmission means in addition to existing transmission means, which have become widespread in recent years. In addition, it was found that there may be a discrepancy in the perceptions of local governments because the two words "occurrence" and "imminent" of disasters are explained about ensuring emergency safety measures. Many local governments answered that they would evaluate the unification of evacuation orders to some extent, and said that the improvement by unification was that the timing of evacuation was clearly defined and that evacuation information became easier to understand. Opinions were raised that the issues of unification were that there was a possibility that the residents would be informed and that evacuation orders would be missed, and that it was necessary to be careful inmaking decisions regarding the issuance of evacuation orders.
It was found that the local governments that the standards for issuing evacuation information for local governments issue evacuation information using disaster prevention weather information and, in some areas, the prefecture's own system. In addition, there is no answer that the local government operates its own forecasting system, and it is desirable that the forecasting, which is the standard for issuing evacuation information, is based on disaster prevention weather information.
On the other hand, the geographical and social characteristics of each local government and the cognition of precursory phenomena are likely to be excellent in the information of each local government, and from these viewpoints, it is appropriate to calculate back from the completion of evacuation. It is considered effective to issue evacuation information.
[BACK]